Hej matematik-fallit-traume.

Ååååååååårh!!!

En ud af de mange ting jeg ikke overvejede, da nogen besluttede at jeg skulle have børn, var lektiehjælp. Og eftersom Emsens behov for lektiehjælp i 5. klasse kan ligge på et meget lille sted, er det først nu med Elvis i 2. klasse at jeg må møde min skæbne som total upædagogisk, inkompetent, impulsstyret, humørsvingende matematisk fallent.

Fårk, hvor jeg ikke fatter at hjælpe ham.

Igår var jeg lige ved at tude over, at jeg ikke formåede at gøre det logisk for ham. Og blev i dén grad konfronteret med mine egne dæmoner. Jeg stod selv af på matematikken efter 5. klasse. Hovedsageligt på grund af en matematiklærer der viiiirkelig var forbudt for børn, men også fordi jeg havde svært ved at acceptere, at der var nogle processer der bare skulle læres udenad, uden at det gav mening for mig.

Ham matematiklæreren fortjener i øvrigt næsten et indlæg for sig selv. En reminicens fra Lektor Blommes storhedstid. Der seriøst i 1985/1986 på en af landets bedre privatskoler stod og råbte:

“JAMEN FOR HELVEDE, HVOR ER DU DUM! DU ER JO DUMMERE END DUM-DUM!”

til eleverne. Ikke til mig, men når man er 11-12 år differentierer man ikke i den slags udbrud. Det føltes i hvert fald som om han lige så godt kunne have råbt det til mig.

Nå. Men. Alt. Så.

Jeg kunne meget genkende mig selv i den lille purk, som sad og rasede over at putte tal i mente i plusstykkerne:

“JAMEN JEG FOR.STÅR! DET IKKE!”

Det råbte jeg ikke dengang jeg var otte år, men det råbte-hviskede jeg inde i mig selv, mens min far rasede over at jeg fik ham til at føle sig som total upædagogisk, inkompetent, impulsstyret, humørsvingende matematisk fallent. (Hvilket han jo var. Og det var min skyld. Hej, psykoterapi.)

Kæft det er hårdt, at kunne indleve sig så meget i hans raserier over den skide matematik, som han – selv om han er god til det – aldrig bliver gode venner med. Fordi det ikke giver mening for ham at lære processen udenad for noget, der kan give nytte senere, når selve processen ikke er logisk for ham. Og mine evner til at gøre det logisk for ham? Pfffft.

Mit håb er, at så er karrierevejen som total upædagogisk, inkompetent, impulsstyret, humørsvingende matematisk fallent i det mindste ikke lige den, der ligger lige for ham.

Så han havner i hvert fald ikke her.

Oh my God, jeg ved slet ikke hvad fanden jeg skal skrive. Andet end at “rettidig omhu” åbenbart døde for den bank for længe siden.

Ville på en måde ønske at matematiklæreren fra Helvede stod op af graven og råbte lidt af dem.

2 thoughts on “Hej matematik-fallit-traume.

    • Taler vi om opdragelsen i hjemmet eller i banken? Nå, det er jo også ligemeget – svaret er i begge tilfælde næver-æver.

Skriv et svar

