Fuck, hvor sku de ha noen bank!

Der er mange ting jeg ikke forstår.

Jeg forstår ikke kvinder, der har disciplin nok til ikke at spise pasta og ost, jeg forstår ikke de fleste mænd.

Jeg forstår ikke, at min mobil altid skal løbe tør for strøm, når jeg for en gangs skyld skal bruge den til at ringe.

Jeg forstår heller ikke det med, at varm luft vejer mindre end kold luft.

Slet ikke i dag, hvor jeg var i en Danske Bank filial – min bank, desværre – og hvor jeg lige havde læst om bankens nye “handlingsplan” (adr), hvilket i mine ører lyder som et forsøg på at kalde en lort for en bæ.

Igen en fyringsrunde og nedlæggelse af filialer. Fordi – ja hvorfor egentlig? Fordi banken er i krise? Fordi kunderne svigter? Fordi aktionærerne tjener for lidt?

Ren fækalie-fest.

Jeg var inde i en filial, fordi min hævning i automaten blev afbrudt midt i ekspeditionen, automaten lukkede og jeg fik ikke mine penge.

Jeg var lidt bekymret for om pengene nu var hævet fra kontoen, selv om jeg ikke stod med dem i hånden (Åh, for HELvete Mia! Det er Danske fucking Bank! Hvad fan kunne overraske dig?!) så jeg gik ind til skranken for lige at forhøre mig.

Bankdame (den sprælske sild) kunne berolige mig. Ingen penge hævet endnu. Så pegede hun med mit kort ud på den anden automat på facaden: “Men du kan benytte dén automat til at hæve dine penge!”

Så blev jeg helt dum og spurgte, om ikke hun bare kunne hæve dem på kortet og stikke mig pengene.

Jeg har helt klart set for mange afsnit af Matador i denne omgang. Tror åbenbart stadig at det er Korsbæk-style, når man driver en bank. Ku sgu heller ikke lige skimte hjørneskabet med sherry nogen steder.

For hun gloede da helt åndssvagt på mig, kneb øjnene lidt sammen og sagde: “Du har en 24/7 konto. Så koster det et hævegebyr, hvis jeg skal gøre det. Brug automaten!”

Dér kom tsunamien af spørgsmål væltende ind over min små grå pap-hytter i hovedet, som jeg stadig mangler svar på.

1: Var hun flink? Eller en kælling?

2: Er mine høje udlånsrenter ikke høje nok til, at hun åbner låget på kassen og giver mig mine penge? Når min konto hedder 24/7? I stedet for at bruge armbevægelserne på at pege ud af banken med mit kort?

3: Lugter mine høje udlånsrenter og lave indlånsrenter anderledes, end dem med en anden slags kontos, som åbenbart gerne må få penge af et menneske ved en skranke?

4: Bliver hun fyret om lidt? Fordi hun åbenbart koster et gebyr at sætte i arbejde? Som automaten ikke gør?

5: Er det stadig mine penge, der er i banken? Eller er de blevet til bankens? Eller varm luft? same/same

6: Hvad skal alle de der aktionærer bruge deres mange, mange penge på, mens deres medarbejdere skal på vores alle sammens dagpenge? Skal de betale mere i skat? Til at agere socialt sikkerhedsnet for dem de fyrer?

7: Er jeg dum? Eller er jeg fattig? Eller begge dele?

Der er stadig meget, jeg ikke forstår. Og jeg har både ondt af medarbejderne og synes, at de skulle gro lidt ånd og starte en fucking revolution. Indefra.

Der må være mange tusind, der desværre ikke kan lukke deres øjne trygt de næste mange nætter, fordi de eller deres nærmeste nu skal fyres.

Og mindst 329.000 aktionærer, som desværre stadig sover alt for godt. Både om natten og om dagen.

And I still don’t get it.

2 thoughts on “Fuck, hvor sku de ha noen bank!

Skriv et svar

