Syng julen ind!

Du kan lige nå den her, mens anden er i ovnen og ungerne bimler tossede rundt.

Min fars vigtigste juletradition var at gå i kirke juleaftens dag. Helst i Vor Frue Kirke i København, da det var en stor del af hans egen historie.

Som dreng var han i Københavns Drengekor, som synger i Vor Frue.

Hvor mange juleeftermiddage har jeg ikke som lille pige siddet og kigget fascineret på min far, som kunne alle salmerne udenad.

Som fortalte, hvordan han som vandkæmmet skoledreng i matrostøj, sang for den gamle Kong Frederik.

Jeg mærkede suset, når han fortalte hvordan kongen takkede drengene med sprød stemme. “Tak for sangen, drenge!”

Jeg fulgte ham, når han lod det lyseblå blik vandre op til korrækkerne i kirken, og så hans øjne blive blanke.

Mærkede hans minder og mærkede hvordan minderne skabte ramme om en følelsesladet tradition.

Idag mindes jeg også min gamle far, og ønsker ham glædelig jul.

Lur mig, om ikke hans sjæl hænger ud oppe i koret i domkirken idag.

Jeg kan godt anbefale en tur ind til Nørregade kl. 16.00, hvis der er et hul i juleforberedelserne.

Det er en dejlig oplevelse. Og det er da det, julen is all about.

One thought on “Syng julen ind!

  1. Bliver helt rørt. Det er desværre ikke så tit vi når i kirke juleaften, men det er så smukt og stemningsfyldt.

    Kære Mia.

    Du og din skønne familie ønskes en rigtig glædelig jul.

    Knus fra Dorrit.

Skriv et svar

