Ting i perspektiver og virkeligheder.

Jeg er med i et netforum (hvilket man lige skal holde øje med at skrive med autocorrect på, ellers har man pludselig skrevet “negrofil” – og hvad sker der for det?!) for forældre til handicappede børn.

Vores børn er en stor pællevælle af handicaps og problematikker, symptomer og sygdomme, men vi har stadig mange ting til fælles og opdager mange fællestræk, når vi udveksler erfaringer og røverhistorier.

Det er også lykkedes os at mødes in real life over årene, hvilket altid er hyggeligt og endnu mere øjenåbnende.

Jeg glemmer aldrig anden gang jeg var med til et m/børn-møde. Den seje handimor som lagde hus til, sagde til mig efter et par timer: “Hold da kæft, du har noget at se til, hva?”
Jeg blev helt paf og svarede noget i retning af “øbføh…”

Jeg forstod ingenting af, at hun kunne stå og sige sådan til mig. Vores piger var jævnaldrende, men hendes sad i kørestol og kunne ingenting selv, hyggede med epilepsi, sonde, apnø og hva har vi. Min lille hyperaktive tossetøs kunne da om ikke andet selv storme rastløs omkring og hive alt ned fra bordet og ud af skabene, gnaske i husets lillebrors legetøj og vælte hundens vandskål.

Jeg var helt målløs over hendes perspektiv, men det gjorde mig også meget mere indsigtsfuld i hvordan, vi som mennesker opfatter og tænker os ud af forskellige situationer ved at sammenligne.

Og lad mig sige dette. Man befinder sig al-tid i sin egen virkelighed. Lige dér, hvor man lige præcis er, lige nu og her. Og følelsen den virkelighed giver, er bare vigtig at anerkende, både selv og af ens omgivelser.

Man kommer ikke til at kunne lide stegt lever, af at få at vide at børnene i Afrika sulter.

Man kommer ikke til at føle at man er stinkende rig, hvis kassekreditten er på max, fordi man ser i nyhederne at familier bliver sat på gaden, og at herbergerne bugner af hjemløse.

Og man kommer ikke til at føle, at ens børn ikke er uafladeligt syge og skvattede eller handicappede, af at få at vide at andre børn er mere syge, skvattede eller handicappede.

Selvfølgelig hjælper det at sætte sine egne problemer i perspektiv. The right place at the right time.
Det hjælper bare sjældent, når man står i en afmagtssituation.
Og det er i hvert fald ikke noget, der tilkommer andre at gøre i ens egen virkelighed.

Eksempel:
En veninde skrev en dag en SMS om, at nu var hendes snottede snotunge igen snottet, og hun var ved at blive SKRUP sindssyg af det. Argh.
Det var så den dag, jeg var højgravid med bækkenløsning og havde en uge til termin med mit fjerde barn, hvor alle tre børn blev ringet syge hjem fra skoler og børnehave…
Hun blev helt skyld-agtig over at hun havde skrevet og beklaget sig, syntes lige pludselig at hendes egne problemer blev små.
Bortset fra at skyld er til at lukke op og skide i, brugte hun det vel selv til at perspektivere.
Havde det nu været mig, som havde sagt til hende: “Arh slap af kone, du har KUN to syge børn, jeg har tre og er i øvrigt invalid” …
Ja hva fan sku hun da så bruge det til, ud over at føle sig total underkendt?

Jeg oplever også nogle handiforældre på forummet blive nærmest flove over, at de har haft lettet hjertet over deres bekymringer, og skriver noget à la “I andre har jo meget mere at slås med end jeg har”

Fuckitaltså. Nej, vi har ej. Vi har ANDRE ting at slås med, men de er hverken større eller flere.

Men find for din egen skyld balancen mellem at perspektivere og underkende dig selv og din virkelighed. Ja, og andres, ing?

One thought on “Ting i perspektiver og virkeligheder.

  1. Engang i mellem men også kun engang i mellem ka jeg godt finde på at sige “skal vi bytte ?”
    Men du har jo ret – vi er altid i vores egen virkelighed og hvis man tænker tilbage på sit eget liv bare nogle år tilbage tænker man (eller i hvert fald jeg) Hold da kæft ! Hvordan pokker ku vi holde til det. Men det gør vi og vi vokser med opgaven hver dag.

Skriv et svar

