Pasto!

Begrebet “fattig børnefamilie” er jo nærmest en pleonasme. Især når den ene er på dagpenge, som yours truly.

Nåmen så må man prioritere ikke at leve af pesto, Amarone og gnocchi altid.

Derfor har jeg fundet på en pasto, som er en variant af min onkels “fattigmandspesto” og inspireret af en himmerigs pesto, kreeret af Jakob fra Smag.

And it goes something like this:

To håndfulde solsikkekerner
En stor håndfuld persille – gerne den brede, fra egen have
*flasher succesfuld dyrkning i primitivt posebed*
Saften af en halv til hel citron
To fed hvidløg, hvis man ikke har vigtigt møde dagen efter
Salt
Peber
En gnalling tør ost, eks. parmesan, emmenthaler, igår havde jeg en gouda med basilikum, der ofrede sig

Det hele køres i en blender eller en foooooodprocessor, imens tilsættes en god slat olivenolie. Har ikke mål på, men skyder på cirka halvanden deciliter.

Det vendes i rygende varm pasta og skal lige sætte sig fem minutter før fortæring. Lækre, sorte oliven og sejt brød til.

Og så er der vist ikke flere kulhydrat-klip tilbage på kortet den dag.

6 thoughts on “Pasto!

  1. Hej Mia.

    Jeg følger jo trofast med i livets gang i Æble, og dit Pasto indlæg fik mig til at tænke…. Hvorfor skal børnefamilier ikke have lov til at nyde livets goder i fulde drag… Kvalitet i vores fødevarer frem for kvantitet… Vi har jo ofte konfereret om hvad der ville være smart at vide, og det fik mig til at tænke over den mad blog du tidligere har opfordret mig til at lave… Jeg har dog manglet et hovedtema, så jeg ikke blot drukner i havet af uendelige madblogs…

    Men med Pasto indlægget faldt ti-øren… Kvalitetsmad der er betalelig (hvis der er et ord der hedder det) for den studerende, for familien med de mange børn etc…

    En sømands bekendelser over kødgryderne vil snart se dagens lys…

    …og tak for god underholdning.

    • Dét lyder som det helt rigtige!

      Jeg tænker, at blogs tit er læse- og troværdige, når de tager udgangspunkt i ens egen virkelighed.

      Jeg tror helt bestemt at det er en original indgangsvinkel med potentiale.

      Sæt igang, sømand! Glæder mig til at læse med!

  2. Fedt indlæg – jeg savner alternativer ind i mellem og er ikke selv så eksperimenterende indenfor det gastronomiske :-))
    Og så lyder det godt med en sømands bekendelser – glæder jeg mig til

  3. Narj – nu komme der snart noget med sømænd! Er SÅ stor fan af denne hersens blog! Nå, men fra en husmor til en anden: Grønkål er tissebilligt om vinteren (og nemt at avle – påstår min mor), og det smager af en eller anden obskur grund fantastisk i pesto. Måske også i pasto?

    • Det må da SÅ meget prøves. Altså rå kål? Og når du kan den slags tips, er det meget, meget svært at flygte fra bonderøvs-genet…;-)

  4. jeps – rå grønkål. og så ellers bare parmejohn og en eller anden slags nødder/kerner. bonderøvsgen? ved da virkelig ikke hvad du taler om??!

Skriv et svar

