Du behøver ikke være rum- og retningsforstyrret for at bo her – men det hjælper!

Jeg har gjort mig en observation. Af den kulturelle-adfærdsmæssige slags.

Og jeg advarer med det samme: vi er ovre i noget jyder vs. københavnere-værk.

Altså. Jeg har jo haft en del mere behov for at spørge om vej, siden jeg flyttede fra Kongens By til Æble. Før jeg fik en telefon med Google Maps. Og så føles det også lidt mere menneskeligt nogle gange, at spørge én der hvor man står.

Nå men så opdagede jeg noget, som jeg egentlig kun troede var et resultat af, at jeg var på ukendte territorier og min svigerfar var helt ufattelig dårlig til at agere Kraks Vejviser.
Men jeg må stikke min svigerfar en uforbeholden undskyldning, og trække min opfattelse af hans manglende evner tilbage.

Min svigerfar var nemlig slet ikke dårlig til at forklare vej. Han gør det bare på den jyske måde.

Den jyske vejviser, forklarer vej sådan her:

Når du nu er kommet forbi apoteket, kommer der en bro, du skal under…så skal man sån holde til venstre…

eller

Hvis du går forbi Salling, er der sådan en grøn facade, hvor du ovre til højre kan se rutebiler køre ind på til Rutebilstationen…

eller

det ligger lige ved siden af…(hvis det så skal blive rigtig festligt, henvises der her til en butik/biograf/bank, der IKKE ligger der mere!)

Havde jeg spurgt om vej i København, havde svarene været:

Du drejer ned af anden vej på højre hånd.

Eller

Overfor kirken ligger en vej, der hedder Kirkegårdsvej. Den kører du ned af.

Hvad kan man deraf konkludere?
Jeg er ikke antropolog, men noget med at jyder er mere visuelle i deres vejvisning.
Hvilket jo kan være fordelagtigt rigtig mange steder, hvor vejskilte med gadenavne ikke står ved hvert hjørne.

Og måske også lidt charmerende og lidt mere personligt.

Det giver bare en københavnersnude følelsen af at være kommet ind med fire-rutebilen, når man så tumler rundt som en Teletubbie med strømstød på vejene, for at finde apoteket/broen/rutebilstationen udfra visuelle beskrivelser der er lige så fremmede for én, som vejnavnene er…

Jeg kommer til at tænke på de kulturforskelle, der ellers omgiver denne lille niche.

En græker vil hellere give forkerte anvisninger, end at indrømme han ikke kender vejen.

En mozambiquaner forklarer gerne, at der ved den vej du skal ned af, var der i øvrigt hanekamp igår og en bil der var kørt galt (har en veninde fortalt).

En japaner svarer – hvis du er heldig!

Så selv om vi – for det meste – taler det samme sprog her i landet, er der alliwel forskel på, hvordan vi taler. Om vi taler malende, beskrivende, visuelt, detaljeret og så videre.

Og manner, hvor kan man ende spøjse steder, når man lytter efter noget andet end det, der bliver sagt!

Over and out – fra linie 123 mod Ebeltoft. Jeg FANDT rutebilstationen, lidt på trods…

One thought on “Du behøver ikke være rum- og retningsforstyrret for at bo her – men det hjælper!

  1. Pingback: Namaste! « huller i hukommelsen

Skriv et svar

